Kanal Tedavisi

Endodonti, diş içinde bulunan doku ve yapılarla ilgilenen diş hekimliği dalıdır.

Tedavi edilmemiş çürükler nedeniyle dişin iç dokusunun hasar görmesi ve/veya iltihaplanması durumunda, bu dokunun uzaklaştırılıp, kök kanalının şekillendirilmesi, temizlenmesi gerekir. Ardından kanalın dolgu maddeleriyle doldurulması işlemine kanal tedavisi adı verilmektedir. Şiddetli veya sürekli diş ağrısı yaşıyorsanız acilen diş hekimine görünmelisiniz. Diş ağrısının en yaygın nedeni diş çürüğüdür.  Eger soğuk  sıcak  etkenle şidettli diş ağrınız başlıyor . Uzunca  süre devam ediyorsa muhtemelen  dişinizde çürük vardır. Bu nedenle  kanal tedavisi ihtiyacınız olabilir.

Kanal Tedavisinde Dişin İç Yapısı Önemli midir?

Dişlerimizin iç dokusu olan pulpa dokusunun çevrelendiği diş iç yüzeyi, kanal tedavisi sırasında ne kadar dikkatli ve doğru şekillendirilir. Sonrasında temizlenirse kanal tedavisinin başarısı o kadar yüksek olur. Kanal tedavisi yapılırken dişin iç yüzey yapısı hakkında hekimin son derece bilgili olması gerekir. Bu durum kişiden kişiye değişmekle kalmayıp dişten dişe bile değişiklik gösterir. Bu özel yapının tedaviden önce çok iyi incelenmesi gerekmektedir. Gerek kanal tedavisi öncesinde periapikal film alınır. Özel durumlarda bilgisayarlı tomografi görüntüleri incelenerek gerekse de kanal tedavisi sırasında hekimin tecrübesi ile fark ettiği durumlar karşısında hekim kanal tedavisi sürecini doğru yönetebilmelidir. Her durum için farklı yöntemler olmaktadır. Kullanılan malzeme seçimleri de kanal tedavisinin özenle ve kurala uygun yapılmasının önemini artırmaktadır. Kanal tedavilerinin bir kanal tedavisi uzmanı tarafından yapılması bu tür değerlendirmelerin doğruluk oranının artmasını sağlamaktadır. Diş kök yapısının doğru değerlendirilmesi, ilerde gelişebilecek kök ucu enfeksiyonlarının önlenmesinde oldukça önemlidir.

Kanal Tedavisinde Uzun Dönem Başarı Sırrı Nedir?

Kanal tedavisinin uzun süreler sonraki başarısının sırrı; kök-kanal sisteminin, içerisindeki mikroorganizmalardan tamamen temizlenebilmesiyle doğru orantılıdır. Aynı zamanda çok iyi temizlenmiş bir kök kanal sistemi öyle bir şekilde doldurulmalıdır ki bu sisteme yeni mikroorganizma girişi engellenebilir. Yeniden enfekte olmayı önlemenin birinci koşulu kanal tedavisinin yapılması sırasında kanal şekillendirmesinin hatasız olmasıdır. Kanal tedavisi sırasında kök iç yüzeyinin en doğru yöntemlerle hatasız şekillendirilmesi yeni mikroorganizmaların kök-kanal sistemine yerleşmesine imkan tanımayacak malzemelerle çok iyi uyum sağlamayı beraberinde getirecektir. Tedavilerinin kanal tedavisi uzmanları yani endodontistler tarafından yapılması tedavinin uzun dönem başarı şansını artırabilmektedir.

Kanal Tedavisi Hasta Ağrı Hisseder mi?

Kanal tedavisi, aslında doğru vakalarda doğru uygulamalarla ve de kanal tedavisi uygulayan doktorun ağrı yönetimindeki başarısıyla son derece konforlu şekilde uygulanabilen bir tedavidir. Hastaların çoğunluğu rutin kontrollerini düzenli yaptırmayan derin çürükleri nedeniyle kanal tedavisi ihtiyacı olan kişilerden oluşmaktadır. Bununla birlikte protez yaptırmak ihtiyacı olduğunda kanal tedavisi yapılması gereken durumlarda da öncelikle kanal tedavisi yapılıp protez uygulamasına hazırlık oluşturulmaktadır. Bu gurup hastalar herhangi bir ağrısı olmadan tedavi ihtiyacı olan grubu oluşturmaktadır. Bir de kanal tedavisi yapılması gereken aniden başlayan şiddetli diş ağrısı yaşayan hasta grubu vardır. Genellikle gece uykudan uyandıran diş ağrıları yüzünden acil diş hekimi arama ihtiyacı ortaya çıkmaktadır. Ağrı yönetimi konusunda en çok bu tarz ağrıyı yaşayan hastaları rahatlatmak kanal tedavisi uygulayan hekimler arasında yüz güldürücü olmaktadır. Kanal tedavisi uzmanlarının çok sık karşılaşıp oldukça fazla bu tarz hasta gruplarının ağrı süreçlerini yönettiklerini göz önünde bulundurulmalıdır. Kanal tedavilerinin kanal tedavisi uzmanları, endodontistler, tarafından yapılması daha konforlu olabilmektedir.

Uykunuzdan şiddetli bir diş ağrısı ile uyanmışsanız kanal tedavisi ihtiyacı olan bir dişiniz olabilir.

Yüzünüzde bir şişlik oluşmuşsa acilen bir diş hekimine görünmelisiniz. Kanal tedavisi ile rahatlatılaca bir diş enfeksiyonunuz olabilmektedir. Darbe gelmesi sonucu dişiniz kırılmış ise kanal tedavisi yapılması ve uzun sürelerle takip edilmesi gerekebilir.

Kanal tedavisi

İşlem öncesinde ilgili dişiniz lokal anestezi ile uyuşturularak hissizlik sağlanır. Belirli kurallara göre dişinizin iç dokusuna ulaşım için kavite açılır. Diş kanalına erişildikten sonra uygun alet ve solüsyonlarla kanallar içerisindeki iltihaplı sinir dokusu temizlenir. Kanallar şekillendirilip doldurularak tedavi tamamlanır.